کجای دنیا میتوان کسی را پیدا کرد که نه خودش را دوست داشته باشد و نه کسب و کارش را، و در عین حال موفق و ثروتمند هم باشد؟! اینجا یک رابطه ی دو طرفه برقرار است: هرچه بیشتر خودتان را دوست داشته باشید، بهتر کار میکنید و بیشتر پول درمی آورید. از طرف دیگر، هرچقدر بیشتر پول درآورید، خودتان را هم بیشتر دوست دارید. عزت نفس یعنی همین! یعنی اینکه خودتان را دوست داشته باشید و از امتیازاتی که این علاقه به خویشتن عایدتان میکند بهره مند شوید. فروشندگان موفق و پُردرآمد، عزت نفس بالایی دارند. این علاقه به خود، انگیزه ی قدرتمندی است برای اینکه بهتر و کارآمدتر عمل کنند و پول بیشتری بدست بیاورند.
از لحاظ روانشناختی هم همین طور است. کسی که خودش را دوست ندارد، بیشتر اشتباه میکند، کمتر به خودش توجه میکند، احساس گناه میکند و ناخواسته خودش را مستحق تمام بدبختی ها و کمبودها و فلاکت ها میداند و همواره بعد از هر شکست و ناکامی، به خودش میگوید: آخه چرا من؟!
بهترین بودن در هر کسب و کاری، باید برای شما ویژگیِ خاص و یک جور برَند تجاری به حساب بیاید. هرکاری که میکنید، سنگ تمام بگذارید تا آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.
1. دانش و مهارت 2. انگیزه
آیا میدانید که 95 درصد از فروشنده ها تنها با فراگیری دانش و مهارتهای مرتبط با فروش میتوانند فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند؟ به علاوه اینکه آشنایی با برخی تکنیک ها و رعایت بعضی نکات کمک میکند که مسیرِ دستیابی به هدفهای خود را در زمان کوتاه تر و آسان تر پشت سر بگذارید.
شکی در این نیست که اگر قرار باشد همان روش های گذشته را در فروش امروزتان بکار ببرید، همان نتایج نامطلوب گذشته عایدتان خواهد شد. ممکن است برخی از شما بگویید: «خب، بیشتر کار میکنم!» اما بی فایده است. اگر روش ها همان و توانمندی ها و مهارتهایتان همان باشند، نمیتوانید فروش و درآمد بیشتری داشته باشید. باید روش های بیشتری را امتحان کنید.
فروشنده های پردرآمد برای یادگیریِ خود، وقت و پول و انرژی صرف میکنند تا دانش و مهارتهای خود را ارتقاء دهند. آنها با این سرمایه گذاری سنجیده، در مدت کوتاهی میتوانند 5 تا 10 برابر دیگران بفروشند.
چیزی که داریم درباره اش صحبت میکنیم، یک جور یادگیری ادامه دار و مستمر است. یعنی همان کاری که بزرگان فروش جهان انجام میدهند. درست همانطور که قهرمانان ورزشی برای موفقیت در مسابقات رقابتی، باید همواره در حال تمرین باشند، فروشنده هایی که میخواهند قوی کار کنند نیز باید همواره در حال تمرین و یادگیری باشند تا بتوانند هر روز بهتر از گذشته عمل کنند.
خودتان بهتر از من میدانید که وقتی ابزار جدیدی خریداری میکنیم، اگر نحوه ی استفاده و دستورالعمل بکارگیریِ آن را ندانیم و با آن آشنایی نداشته باشیم، بدون شک یا در استفاده از آن به مشکل برمیخوریم، یا به خودمان صدمه یا ضرر میزنیم یا اگر خیلی خوش شانس باشیم، فقط در دستیابی به نتیجه و هدف مورد نظرمان ناکام میمانیم.
در مورد این ابزار، یعنی بازاریابی پیامکی هم همین قضیه صادق است.
آدولف مرکل با سرمایه گذاری در صنعت داروسازی به ثروت میلیاردی خود دست پیدا کرد. برخلاف کشور ما، در بسیاری از کشورهای جهان، دارو با قیمت های سرسام آوری به فروش می رسد. البته نباید کیفیت آنها را از نظر دور داشت. داروسازان کشورهای پیشرفته با مشکلات زیادی رو به رو هستند. همان طور که قیمت داروها در آن کشورها بالاست، شکایت هایی که ممکن است از آنها صورت پذیرد، می تواند باعث شکل گیری جبهه ای سنگین در رسانه ها علیه داروسازان شود.
نمونه ای از این اعتراض، در آمریکا صورت گرفت که مربوط به قرص های فلوکستین بود. والدین عده ای از افرادی که به افسردگی حاد دچار بودند، مدعی شدند که استفاده از قرص های فلوکستین باعث افزایش میل به خودکشی در فرزندان شان شده است. هر چند عده ای دیگر از بهبود وضعیت فرزندان شان پس از استفاده از قرص های فلوکستین خبر دادند.
به هر صورت اگر "آدولف مرکل" آلمانی با سرمایه گذاری در صنعت داروسازی به ثروت میلیاردی دست یافته، حتما کار طاقت فرسایی انجام داده است